Margarit sempre m’obliga a aturar-me
Si
vull trobar què sóc no puc buscar
més
que en dos llocs: la infància i ara que sóc vell.
És
on la meva nit és neta i freda
com
els principis lògics. La resta de la vida
és
la confusió de tot el que no he entès,
els
tediosos dubtes sexuals,
els
inútils llampecs d’intel·ligència.
Aquest és un fragment del poema Identitat, inclòs en el nou
poemari de Joan Margarit Des d’on tornar a estimar.
Margarit sempre m’obliga a aturar-me. A cada llibre, rebla una mica
més el clau fins a tocar allò essencial que tots compartim, malgrat ens consti
veure-ho. Després de No era lluny i difícil i Es perd el senyal,
el poeta torna a posar música al pas dels anys, a les fractures de la vida, al
fer-se vell amb dignitat i sense pressa. No és resignació, és acceptació
tranquil·la, més palesa a cada llibre, a cada vers depurat i senzill. Es
confessa hereu directe de Vinyoli –que va saber des d’on tornar a estimar,
malgrat hagués de jugar tan males cartes- i ens diu que no hi ha un bon poema
si no té el sentit comú que el sustenti. Margarit ens parla de la música, dels
amics que se li moren, de les filles que se li han mort, de l’amor de la
maduresa, de la Barcelona actual “maquillada com una mare morta”, i li surt
l’arquitecte quan “somiava que havia de fer el càlcul/d’un edifici d’un miler
de pisos”.
Records fugaços que retornen sempre passats pel tamís de la
intel·ligència, la vida perd la linealitat acostumada per tornar-se un tot
rodó, que Margarit veu amb ulls de voltor. La senectut culta malgrat “hi ha
pocs llibres que encara m’enlluernin”, entenent la cultura com a eina de
supervivència i la poesia com a eina per no deixar mai d’estimar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada